Terug naar overzichtTerug naar overzicht
Autorijschool Van Drie

Door: Asta Diepen Stöpler

Egbert en Gerda van Drie: “Voor het motorrijbewijs was een rondje om Slot Zeist voldoende. Zonder dat de examinator meereed, hij bleef in het restaurant zitten.”

Van Drie begon zijn rijschool in januari 1953 aan Bergweg 17. Hij was toen 21 jaar. In 1957 zijn Egbert en Gerda getrouwd. In 1995 ging de rijschool – die toen 43 jaar bestond – over naar Egbert van Drie junior. Op parttimebasis bleef Van Drie senior er tot 2014 bij betrokken.

Egbert en Gerda van Drie vertellen over Autorijschool Van Drie.

Van kantoorbaan naar autorijschool

Ik had een kantoorbaan, maar ik ben geen man om binnen te zitten. Vrij spontaan kreeg ik het idee om een autorijschool te starten. Begin jaren ’50 was het eenvoudig om een rijschool op te richten: een inschrijving bij de Kamer van Koophandel was voldoende. Verdere papieren waren niet nodig. Maar ik zorgde er wel voor zo snel mogelijk het diploma Rijschoolhouder te halen, omdat ik een goede naam wilde opbouwen. Op mijn 16de haalde ik mijn motorrijbewijs, 2 jaar later het autorijbewijs. Mijn eerste lesauto was een tweedehands Simca.

Autorijschool van Drie Receptie 40 jaar bestaan 1993
Eerste lesauto Van Drie gekocht in 1953
Leerlingen

De eerste jaren gaf ik vooral les aan (dienstplichtig) militairen in de Juliana van Stolbergkazerne in Amersfoort. Maar ook particuliere klanten in Zeist, die graag een rijbewijs wilden. In de jaren na de oorlog nam het autobezit geleidelijk toe en dus ook de behoefte aan rijlessen. Eerst vooral volwassenen, later kwamen ook jongelui lessen.

Examen veel gemakkelijker dan nu

Ik heb zelden reclame gemaakt. Met een slagingspercentage van 80% – in de jaren ’50 en ’60 – was dat niet nodig. Het rijexamen ging toen makkelijk. Voor het motorrijbewijs was een rondje om Slot Zeist voldoende. Zonder dat de examinator meereed, hij bleef in het restaurant zitten. Zo ging dat toen. Voor het autorijbewijs moest je over de Slotlaan, Hogeweg, Voorheuvel, Bergweg en dan weer via de Slotlaan naar het eindpunt bij Het Rond. De meeste mensen hadden aan 6 tot 10 lessen genoeg. Rijlessen kosten toen 6 gulden, voor een heel uur.

Lesauto's en lesmotoren van autorijschool Van Drie in 1993
Uitbreiding

Gerda deed de boekhouding en behaalde in de ’60-er jaren haar instructeursdiploma. Op een gegeven moment hadden we 7 lesauto’s, 1 lesvrachtwagen, 3 motoren en 7 instructeurs, waaronder Gerda.

De theorielessen waren vaak gezellig, maar een keer vroeg een brutale knul ongeduldig waar de koffie bleef. ‘Ik zal er voor zorgen’, zei ik hem en gaf hem een kop koffie met een flinke schep zout. Hij werd boos en ik zei onschuldig ‘Hoe kon ik me toch zo vergissen?’.

Dit artikel is al eerder verschenen in De Nieuwsbode op 4 januari 2017.