Door Asta Diepen Stöpler
Luc en Trudy Greeven – Nelis: “Mijn vader vervoerde hiermee in het geheim ook onderduikers, Joden en voedsel. Na zijn overlijden vonden we diverse bedankbrieven van verzetsmensen die hij geholpen heeft.”
Vanaf 1916 verkocht de 1e generatie Mathijs Greeven ijsstaven vanuit Emmastraat 25a. De 2e generatie stond vanaf de jaren ’40 aan het roer. In 1974 opgevolgd door de 3e generatie Mathijs met broer Luc Greeven. In 2004 is de eerste steen gelegd voor nieuwbouw op het bedrijventerrein Dijnselburg. In 2015 is besloten om te fuseren met Verhuisbedrijf Pot uit Amersfoort. Luc en Trudy Greeven – Nelis blikken terug op Greeven Verhuizers.
IJsstaven met paard en wagen naar cafés en restaurants brengen, daar begon Mathijs Greeven – mijn grootvader – zijn werkzame leven mee. Vooral met Strietman aan de Slotlaan deed hij zaken.
In de jaren ‘20 stapte hij over op verhuizingen. In 1930 kocht hij zijn eerste echte verhuisauto, een Ford. Mijn vader – ook Mathijs geheten – werkte sinds die tijd in de zaak. In de oorlog gaf de Duitse autoriteit hem regelmatig bonnen voor extra motorbrandstof voor het vervoer van allerlei zaken.
Mijn vader vervoerde hiermee in het geheim ook onderduikers, Joden en voedsel. Na zijn overlijden vonden we diverse bedankbrieven van verzetsmensen die hij geholpen heeft. Zelf vertelde hij er weinig over.
De vraag naar opslag van meubels groeide. Eerst werd de garage achter het woonhuis aan de Tulpstraat hiervoor gebruikt. Later werd een loods in Soesterberg gehuurd. Voor de renovatie van Slot Zeist in de jaren ‘60 heeft hij de hele inboedel opgeslagen om na de verbouwing weer terug te verhuizen.
Dankzij de vergunning voor internationale transporten kon mijn vader emigranten helpen verhuizen. Ook vervoerde hij in opdracht van bedrijven.
Zoals in 1956 vijf kisten voor orgelpijpfabriek Stinkens met bestemming St. Louis (VS). Dichterbij huis verhuisde hij diverse malen militairen die tijdelijk op Vlieland gelegerd werden.
De eerste moderne verhuiswagen kwam in 1968, de zogenaamde carrosserie-auto: op het onderstel is de wagen opgebouwd, volledig naar de wensen van mijn vader.
Onze ladderlift was in de begintijd een bezienswaardigheid, getuige het artikel en foto in een plaatselijke krant tijdens een verhuizing naar het net opgeleverde Parkstate (1976). Ook bij de vele verhuizingen naar de nieuwe flats van Vollenhoven was deze lift een uitkomst.
Een andere nieuwe ontwikkeling toen was de container-afzetbak. Deze zetten we voor de deur bij mensen, zodat zij hun spullen er zelf in konden doen. Wij haalden de volle container op en vervoerden deze naar de plaats van bestemming.
Dit artikel is eerder verschenen in De Nieuwsbode op 13 juni 2017